Je gezondheid wordt in grote mate beïnvloed door wat je dagelijks eet en drinkt. Daar zijn ondertussen wel de meesten onder ons van overtuigd. Maar wist je dat je ook je haar gezond kunt maken door het eten van de juiste voeding en vitamines? Zoals alle organen, lichaamscellen en weefsels hebben ook je huid en haar de juiste voeding nodig die rijk aan gezonde voedingsstoffen zijn. Bij een gebrek aan de juiste vitaminen groeit je haar minder snel en zal het er minder gezond uitzien. Bij tekorten aan gezonde voedingsstoffen gebruikt je lichaam alle stoffen die het wel binnenkrijgt voor meer essentiële lichaamsprocessen, functies en organen. Hierdoor wordt je haar slap en futloos. 

Symptomen van een tekort aan vitaminen 

De belangrijkste symptomen van een ernstig vitaminetekort voor je haar zijn ongetwijfeld:

  • Broos haar en broze nagels
  • Haarroos, oftewel witte schilfertjes in je haar
  • Droge plekken of een rode huid
  • Rode of witte bultjes op de hoofdhuid
  • Haren die uitvallen

Mooi en gezond haar met een natuurlijk eetpatroon

Voor mooi en gezond haar zul je voortaan gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd moeten eten. Helaas wordt onze moderne voeding steeds armer aan gezonde voedingsstoffen, waardoor steeds meer mensen met belangrijke tekorten kampen. Je voorraad vitaminen, mineralen en andere essentiële nutriënten aanvullen kan gelukkig met een aantal supplementen.

De beste haarvitamine kopen doe je makkelijk online. Daar kies en koop je in alle rust haarvitamines met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Het is belangrijk om ook goed voor je haar te zorgen. Wanneer je namelijk niet lekker in je vel zit door futloos haar kan dit ook invloed hebben elementen in je leven, zoals je mentale gezondheid. Zorg daarom ook goed voor je haar. Dit is voor vele mensen vaak belangrijker dan dat ze zelf doorhebben. Door een haarvitamine te slikken zorg je dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt voor mooi en gezond haar. 

Deze vitaminen zorgen voor mooi en gezond haar

  • Biotine: een van de basisstoffen die je haar nodig heeft voor zijn stevigheid
  • Vitamine B: Alle B-vitaminen hebben een belangrijke invloed op je energie, metabolisme, je zenuwen, spieren, haar, huid en nagels. Ze bevorderen een snelle en gezonde haargroei en beschermen tegen haaruitval.
  • Vitamine C: als een van de sterkste antioxidanten beschermt het je haarfollikels tegen schade door vrije radicalen, waardoor ze sneller kunnen groeien. Verder stimuleert vitamine C de aanmaak van collageen, een onmisbaar bestanddeel van onze haarstructuur.
  • Vitamine E: beschermt tegen de vrije radicalen.
  • Zink: stimuleert de aanmaak van eiwitten, super belangrijk voor de gezondheid van je haar en je celdeling.
  • Niacine: (of vitamine B3) voedt je hoofdhuid en bevordert je haargroei. Een tekort aan deze vitamine veroorzaakt droog, futloos en- of broos haar.
  • Vitamine A: ondersteunt je celgroei en stimuleert de aanmaak van talg, een natuurlijke olie die je hoofdhuid en je haar gehydrateerd en gezond houdt. Het zit in bijvoorbeeld wortels en sommige fruitsoorten, maar ook in supplementen voor mooier en steviger haar.
  • Vitamine D: een tekort aan deze vitamine veroorzaakt vaak haaruitval. We maken zelf vitamine D aan, dat doen we onderhuids onder invloed van zonlicht. Kom je weinig buiten of draag je een gezichtsbedekking? Slik dan extra vitamine D!